שן ארי Taraxacum

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

שן ארי Taraxacum

פעילות עיקרית

כבד, משתן, מיצי מרה

שימושים עיקריים

ניקוי רעלים , הורדת לחץ דם, טיפול בכבד

בשימוש במוצרי ננו טבע: רטבוליקס , פמיקס , לאנגין

השפעה ידועה בספרות המקצועית

טיפול בכבד , הפרשת מיצי מרה , משתן , אובדן משקל , איזון רמות האלקטרוליטים בדם

מחקרים ושימושים מקובלים עיקריים

נמצא כי תכולת ויטמין A בעלים של הצמח גבוהה בכ- 25% מתכולתו בגזר.(1) במחקרים גרמניים אשר נערכו בחולדות נמצא שמתן של תמצית עלי הצמח מגבירה הפרשת מרה בשיעור 40%.

 (2) מחקרים מעודכנים יותר שנערכו בעכברים ובחולדות הדגימו השפעה משתנת של תמצית עלי הצמח. ההשפעה המשתנת של העלים הייתה גדולה משל שורש הצמח. כמו כן, נמצא כי מינון של 50 מ"ל\ק"ג משקל גוף (שווה ערך ל-2 גרם חומר צמחי יבש\ק"ג) – היה פעיל במידה דומה למינון של 80 מ"ג/ק"ג של התרופה המשתנת פורוסמיד. בנוסף, נמצא כי ההשפעה המשתנת של עלי השינן היתה רבה מזו של צמחי מרפא משתנים אחרים, דוגמת: שבטבט וערער. במחקרים אלו הודגם גם כי האפקט המשתן היה אחראי לשיעור של 100% מאובדן המשקל שנצפה בבעלי חיים במהלך השימוש בעלי הצמח.(1,3)

ההשפעה המשתנת קשורה ככל הנראה לפעילות של הססקוויטרפנים ולתכולה הגבוהה של אשלגן שבעלים. השפעה זו באה לידי ביטוי בטיפול בלחץ דם גבוה. יצוין, כי שלא כמו במקרה של תרופות משתנות סינטתיות, הגורמות לאיבוד אשלגן, השימוש בעלי הצמח העשירים באשלגן מתבטא ברווח נטו של מינרל חיוני זה בגוף, כך שגם שימוש ממושך בצמח אינו עלול להוביל להיפוקלמיה. בנוסף לאשלגן, הצמח מכיל גם רמת נתרן גבוהה המסייעת באיזון רמות האלקטרוליטים בדם.(3,4,5)

 

  1. Newall CA, Anderson LA, Phillipson JD. Herbal medicines : a guide for health-care professionals. London: Pharmaceutical Press, 1996.
  2. Bohm K. Studies on the choleretic action of some drugs. Arzneim-Forsch 1959.
  3. Bissett NG. Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals. Stuttgart: MedPharm CRC Press, 1994. 
  4. Chevallier A. Encyclopedia of Medicinal Plants . New York, NY: DK Publishing, 1996;140.
  5. Racz-Kotilla E, Racz G, Solomon A. The action of Taraxacum officinale extracts on the body weight and diuresis of laboratory animals. Planta Med 1974.

גלילה לראש העמוד
גלילה לראש העמוד